Yukampus
Yukampus pengguna blogger pengumpul blog zombie untuk YuKampus, OmXiaomi, JuruKristen, OppoDito, BroSamsung

Maksud Tuhan Menyebut Dirinya Dengan Aku

Apa yang Yesus maksudkan apabila dia mengakui dirinya dengan kenyataan, "Saya / I / I-lah [English kala kini / masa = I AM]"


Dalam Yohanes 8: 56-59, sebagai tindak balas kepada orang Farisi mereka mula soalan, "Siapakah kamu?" Yesus berkata, "Abraham bapamu bersukacita melihat hari-Ku dan Dia sudah melihatnya dan dia bergembira." Orang-orang Yahudi berkata, "belum berusia lima puluh tahun, dan yang pernah anda lihat Abraham?" Yesus berkata: "Aku berkata kepadamu, sesungguhnya sebelum Abraham jadi, Aku [= I AM]." Kemudian mereka mengambil batu untuk lontaran kepadanya; tetapi Yesus menyembunyikan dirinya dan meninggalkan Bait.



Yesus berkata: "Aku berkata kepadamu, sesungguhnya sebelum Abraham jadi, Aku." John 08:58


Tanggapan tenaga Yahudi untuk mengenali Yesus "Saya AM" [= I AM] menunjukkan bahawa mereka jelas memahami makna pengakuan Yesus. Pernyataan "Saya AM" adalah sama dengan mengatakan bahawa Dia adalah Allah yang abadi yang menjadi manusia. Yesus sendiri sama kepada Allah untuk mengesahkan, "Saya AM" [I] sebagai pengiktirafan Tuhan dalam Keluaran 3:14 "Dan Allah berkata kepada Musa:" Saya siapa saya "[Saya] Lalu Ia berkata." Katakanlah kepada Israel, saya AM [AM] telah mengutus aku kepadamu. ".


Penjelasan penggunaan kata kerja menurut waktu dalam Bahasa Inggeris: 'era' dan 'AM'


Jika dia hanya bermakna ia adalah sebelum zaman Abraham, Dia berkata, "Sebelum Abraham, saya [kala lampau Inggeris = / I lepas adalah]." Perkataan Yunani digunakan untuk Abraham berkata 'tidak' diterjemahkan dengan perkataan "adalah", tetapi perkataan 'tidak' diterjemahkan "umum" Yesus menerangkan; "Adakah" (iaitu: hanya ada pada masa itu pada masa lalu / lepas) dan "General" (iaitu: ada sekarang, menjelaskan bahawa Yesus sentiasa ada dan telah ada sebelum Abraham jadi, dan dia masih Saya berada di sana sekarang dan masa depan yang kekal selama-lamanya). Perkataan yang dipilih oleh Roh Allah sendiri menunjukkan perbezaan yang jelas bahawa Abraham "telah disediakan (dibuat)," tetapi Yesus kekal selama-lamanya / kekal (sentiasa wujud dan akan kekal di sana selama-lamanya).

John 1: 1-4 "Pada mulanya bersamakristus adalah Firman, dan Sabda sama dengan Allah dan Sabda sama dengan Allah Ia pada mulanya dengan Allah segala yang ada dengan dia telah dibuat Dia dan tanpa Dia tidak ada yang begitu daripada semua .. itu telah dibuat. dalam dia ada hidup dan hidup itu adalah terang manusia. "
John 1:14 "Dan Firman itu telah menjadi manusia, dan diam di antara kita, dan kita telah melihat kemuliaan-Nya, kemuliaan kepada-Nya sebagai Anak Tunggal Bapa, penuh kasih karunia dan kebenaran."


Tidak ada keraguan bahawa orang Yahudi memahami apa yang Yesus maksudkan, kerana mereka memungut batu untuk membunuhnya kerana Yesus dikenal pasti sebagai Allah (Yohanes 5:18). kata Yesus, jika tidak benar, adalah kekufuran, dan hukuman bagi kekufuran mengikut peraturan yang ditetapkan oleh Undang-undang Mosaic adalah kematian (Imamat 24: 11-14). Tetapi Yesus tidak percaya kepada kekufuran; kerana keterangannya adalah benar, bahawa sesungguhnya Dia benar-benar Tuhan, Dia telah tinggal di sana sejak itu, dia kini tinggal di sana selama-lamanya; Beliau adalah orang yang kedua Trinity (Trinity), masing-masing sama dengan Bapa dalam segala sesuatu.

Yesus menggunakan kenyataan yang sama "Saya AM", pengiktirafan tujuh daripada dirinya sendiri. Sebanyak tujuh pengakuan, Yesus menggabungkan "mempunyai" persamaan yang ketara untuk mendedahkan hubungannya dengan dunia (iaitu, orang-orang yang beriman) yang telah memerintah. Semua tuntutan Yesus dengan kata-kata saya AM boleh didapati dalam buku John: Saya roti hidup (Yohanes 6: 35,41,48,51); Saya adalah terang dunia (Yoh 8:12) itu; Saya ini pintu bagi domba (John 10: 7,9) itu; Saya Gembala Baik (Yohanes 10: 11,14); Saya Keba

https://tinyurl.com/berdoa-belajar-kristen
https://tinyurl.com/berdoa-belajar-katolik
https://tinyurl.com/doa-belajar-agama-kristen

https://rotf.lol/edit-foto-jadi-video
https://rotf.lol/resize-foto

 

Yukampus
Yukampus  pengguna blogger pengumpul blog zombie untuk YuKampus, OmXiaomi, JuruKristen, OppoDito, BroSamsung

Comments